نهال گردو شبین

نهال گردو شبین

نهال گردو شبین یکی از ارقام بومی در کشور ترکیه است که بسیار پربازده است؛ نهالستان ارغوان نهال مهندس رسول بابایی یکی از مراکزی است که اقدام به پرورش و کاشت این رقم وارداتی نموده است.
در این مقاله به معرفی مشخصات نهال گردو شبین و همچنین چگونگی خرید نهال گردو خواهیم پرداخت، تا انتها با ما همراه باشید.

مشخصات نهال گردو شبین

نهال گردو شبین یکی از ارقام زودبازده و پربازده گردو است که خاستگاه و منشأ رویش آن کشور ترکیه می‌باشد، این رقم دیر گل بوده و برای پرورش در مناطق سردسیر و کوهستانی بسیار مناسب است.

یکی از مزیت‌های نهال گردو شبین، پوست کاغذی آن بوده و سطح عملکرد و باردهی بالایی نیز دارد، همچنین محصول این رقم از کیفیت خوبی برخوردار است.

مشخصات نهال گردو شبین

نکته: نهال گردو شبین نیاز به گرده‌افشان داشته، به این صورت که به همراه هر 15 اصله نهال، 2 اصله نهال گرده‌افشان کشت می‌شود تا کیفیت باروری نهال‌ها تضمین گردد.

بهترین ارقام گرده‌افشان برای این رقم، نهال گردو بیلچک و نهال گردو یالووا می‌باشد؛ نقطه‌ضعف رقم گردو شبین، حساسیت آن نسبت به نور آفتاب شدید و سوختگی است.

نکته: مناسب‌ترین ارتفاع برای کاشت نهال این رقم 600 الی 1500 متر از سطح دریا می‌باشد.

ویژگی‌های نهال گردو شبین در یک نگاه

خاستگاه و منشأ رویشکشور ترکیه
موعد گلدهیدیر گل – مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی
سطح عملکرد و باردهیپربار– زودبازده
رقم گرده‌افشاننهال گردو بیلچک – نهال گردو یالووا
کیفیت محصولخوب – پوست کاغذی
ارتفاع مناسب برای کاشت نهال600 الی 1500 متر از سطح دریا
نقطه‌ضعفحساسیت نسبت به آفتاب و سوختگی

عوامل محیطی و فاکتورهای تأثیرگذار در رشد نهال گردو شبین

نهال گردو شبین رقمی دیرگل است که در برابر سرمای دیررس بهاره مقاوم بوده و نسبت به آفتاب و سوختگی حساس می‌باشد به همین دلیل دمای پایین در فصل تابستان برای رشد این رقم مناسب بوده و باعث می‌شود تا میوه‌ها به‌اندازه کافی پر شوند.

نکته: دمای 27 الی 33 درجه سانتی‌گراد در طی چند هفته پیش از برداشت محصول، مهم و ضروری است چرا که این شرایط به پرشدن مغز گردو و افزایش چربی آن کمک می‌نماید.

شرایط آب‌وهوایی

بهترین آب‌وهوا برای پرورش و کاشت نهال گردو شبین، آب‌وهوا و اقلیم معتدل مدیترانه‌ای است؛ این رقم درصورتی‌که در شرایط رطوبت نسبی کم و دمای بیشتر از 45 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد، خسارت و آسیب جدی می‌بیند.

درصورتی‌که در طول فصل رشد، هوای منطقه خنک باشد، باردهی نهال گردو شبین به تأخیر نیفتاده و در نتیجه باغداران دچار ضرر و زیان نمی‌شوند.

نیاز سرمایی

نیاز سرمایی

جوانه‌های زایشی نهال گردو برای رشد خود نیازمند گذراندن 700 الی 1500 ساعت سرما و دمای پایین در طول فصول پاییز و زمستان می‌باشند.

ارتفاع مناسب برای کاشت و پرورش نهال گردو شبین

ارتفاع مناسب برای کاشت نهال گردو شبین حدوداً 600 الی 1500 متر از سطح دریا است و اگر ارتفاع افزایش یابد شاهد کاهش عملکرد خواهیم بود.

خاک مناسب

یکی از ویژگی‌های نهال گردو، دارا بودن سیستم ریشه بندی گسترده و عمیق است، به همین جهت برای کشت و پرورش این گونه گیاهی، اراضی زراعی با حداقل عمق 5/1 الی 2 متر مورد نیاز می‌باشد.

مناسب‌ترین بافت خاک برای کشت نهال گردو، بافت لومی با ترکیب 20% رس و نسبت مساوی 40% سیلت و شن می‌باشد، چرا که این نوع خاک، از قابلیت زهکشی خوبی برخوردار است.

درصورتی‌که خاک کم‌عمق و سفت باشد، شرایط برای راکد شدن آب و رطوبت در اطراف خاک فراهم شده و منجر به پوسیدگی ریشه می‌گردد.

نیاز آبیاری نهال گردو شبین

نهال گردو شبین در طی دوران رشد خود، مراحل مختلفی را می‌گذراند، درصورتی‌که نسبت به آبیاری درختان غفلت ورزیده شود، باردهی محصول در سال جاری و سال‌های بعدی کاهش می‌یابد.

با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی نظیر سن درختان، قدرت رشد، میزان محصول دهی، تراکم کاشت و شرایط آب و هوایی، مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری درختان در هکتار معین می‌گردد.

نکته: میانگین مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری درختان گردو در یک هکتار، تقریباً 1000 الی 7000 مترمکعب برآورد می‌شود.

عملیات آبیاری هر 7 الی 10 روز یک بار به روش‌های مختلف غرقابی، نواری، بارانی، قطره‌ای و بابلر در سایه انداز درختان گردو انجام می‌شود.

نکته: در میان سیستم‌های آبیاری تحت فشار، بابلر بهترین روش می‌باشد به این صورت که در کنار هر نهال یک یا دو شیر قرار داده می‌شود.

آب مورد نیاز برای آبیاری می‌تواند از طریق رودخانه، قنات و یا چاه تأمین شود، ضمناً آبی که محتوی املاح زیادی است برای آبیاری نهال گردو شبین مناسب نمی‌باشد.

ضرورت کوددهی درختان گردو

با توجه به این که نهال گردو شبین در سال‌های آغازین رشد، تولید ریشه بسیاری دارد لذا می‌بایست خاک منطقه کاشت نهال را از لحاظ میزان عناصر ضروری نظیر: پتاسیم، ازت، فسفر، آهن، کلسیم و غیره بررسی نمود.

پس از تشخیص نوع خاک و نوع کمبود آن، عناصر مورد نیاز به صورت کود، همراه با خاک ترکیب شده و در گودال‌های حفر شده، پیش از کاشت نهال، ریخته می‌شود.

غنی کردن خاک قبل از کشت، فواید بسیاری داشته و در رشد نهال‌ها مؤثر است؛ به علت ریشه بندی فراوان درختان گردو در سال‌های ابتدایی رشد، کود شیمیایی همراه با کود آلی در فصل زمستان، به شکل چال کود به درختان داده می‌شود.

نکته: چال کود، گودالی است که در قسمت سایه انداز درختان با عمق و طول 1 متر و عرض 40 سانتیمتر حفر می‌شود.

فواصل و الگوی کاشت

جهت احداث باغ گردوی ایرانی، به دلیل ارتفاع زیاد درخت این ارقام، فواصل کاشت به صورت 10×10 در نظر گرفته می‌شود و برای کاشت ارقام گردو پیوندی این فواصل به صورت 8×8 و یا 7×7 توصیه می‌شود و با توجه به این نوع فاصله گذاری، می‌توان گفت در هر هکتار، حدوداً 100 الی 200 اصله نهال گردو خواهیم داشت.

آفات و بیماری‌های متداول

مهم‌ترین آفات گردو عبارت‌اند از: کرم سیب، کرم گردو، کرم به، شته گردو و پروانه فری یا کرم خراط (Zeuzera pyrina)

بیماری‌های شایع در درختان گردو: بیماری آنتراکنوز گردو، بلایت گردو، پوسیدگی ریشه و طوقه، گال باکتریایی طوقه

خرید نهال گردو شبین

نهالستان ارغوان نهال یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش انواع نهال در کشور است که تمامی محصولات خود را همراه با گواهی بهداشت، مجوز رسمی و شناسنامه عرضه می‌نماید.

این مجموعه، انواع نهال گردو از جمله نهال گردو شبین را تولید کرده، به صورت مستقیم و با قیمتی مناسب در سرتاسر کشور به فروش می‌رساند.

جهت خرید محصول مورد نظر خود، استعلام موجودی و اطلاع از قیمت‌ها و همچنین آگاهی از شرایط فروش با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس

 

 

مطالب پر بازدید

خرید نهال

نهال گردو ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۹

خرید نهال گردو

نهال گردو

خرید نهال بادام

نهال بادام

Visits: 41

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

تماس تلفنی

مدیر فروش

ارسال سفارشات نهال

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها