خرید نهال بادام آذر

نهال بادام آذر

نهال بادام آذر یکی از ارقام بادام دیرگل و مقاوم به سرمای بهاره است که میوه آن بسیار با کیفیت بوده و تجاری نیز محسوب می‌شود و پوست میوه آن نسبتاً نازک و نیمه کاغذی است. درصد مغز در این محصول نهالستان ارغوان نهال حدودا 42 درصد محاسبه شده است. برای خرید نهال بادام و بررسی مشخصات آن تا انتها همراه ما باشید.

بررسی رقم نهال بادام آذر

درخت بادام آذر رقمی است که باروری آن بصورت خود ناسازگار می باشد یعنی تخمدان یک گل توسط دانه گرده همان گل لقاح نمی یابد، ناگزیر بایستی رقم های گوناگون را باهم بکارند تا بارورشدن درخت صورت گیرد.
همچنین باردهی و جوانه زنی این گیاه بصورت اسپور یا سیخک می باشد (اسپور به شاخه ای کوچک که بر روی شاخه های اصلی و یا فرعی بوجود می آید گفته می شود، جوانه های زایشی به شکل انفرادی و یا دسته ای با توجه به رقم درخت بر روی اسپور شکل میگیرند).

بررسی رقم نهال بادام آذر

از دیگر مشخصات نهال بادام آذر پیوندی بودن این رقم است که حاصل پیوند دو رقم بادام ایتالیایی کریستومورتو (پدر) و بادام فرانسوی آی (مادر) می باشد، این درخت بسیار پر بازده و قوی است. عمر مفید این رقم چیزی در حدود 40 سال می باشد.

مشخصات ظاهری نهال بادام آذر

برگهای نهال بادام در شاخه های نورس و جوان دیده می شوند و شکل ظاهری برگ ها بصورت نیزه ای، کشیده، نوک باریک و کمی مواج می باشد که ممکن است لبه های برگ صاف و یا دندانه دار باشد.

گلها به رنگ سفید مایل به صورتی کمرنگ بوده و در فصل بهار پیش از رشد و باز شدن جوانه های رویشی یا همان برگ ها رویت می شوند، میوه ها سبز رنگ و کرکی می باشند. مغز بادام دانه ای روغنی است که دارای دو لپه ی سفید رنگ و بزرگ بوده که توسط پوسته ای نازک به رنگ قهوه ای احاطه می شود.

درخت بادام در کشور ما غالبا بصورت دیم کشت و زرع می شود به همین جهت رشد آن کم بوده و به ندرت به ارتفاع 6 الی 8 متر می رسد.

مشخصات بادام آذر

نام رقمآذر AH50
میزان قدرت رقمقوی
شکل قرارگیری میوه ها بر روی شاخهبر روی اسپورها و شاخه های یک الی سه ساله واقع می شوند
زمان دیر گلدهی5
تحمل سرمای زمستان3
تراکم و فراوانی میوه5
زمان رسیدن میوه هامتوسط
از بین رفتن سر شاخه هابه ندرت
مقاومت نسبت به آفت ها3
مقاومت نسبت به بیماری ها4

عدد 5 و 6 امتیاز بالا در سطح خوب بودن ویژگی های زراعی

عدد 0 امتیاز پایین در سطح بد و بی کیفیت بودن

خاستگاه و منشاء رویش

بادام آذر مانند برخی از دیگر ارقام بادام با توجه به والد مادری اصالتا فرانسوی محسوب می شود، اما خاستگاه آن ایران است و در منطقه آذر شهر از استان آذربایجان شرقی سطح زیر کشت وسیعی دارد، شهرستان آذرشهر در سطح کشوری یکی از قطب های صنعت آجیل و خشکبار و همچنین حبوبات به حساب می آید، لازم است بدانید که هم اکنون این نهال علاوه بر آذر شهر، در شهرای دیگر همچون میاندوآب آذربایجان غربی نیز به خوبی کشت میشود.

نهال بادام آذر برای رشد و جوانه زنی نیازمند چه شرایطی است؟

اولین عاملی که باید به آن توجه کرد، خاک با زهکشی مناسب است؛ این نهال توان رشد در خاک های مختلف از جمله شنی و رسی را داراست. مناسب ترین اسیدیته یا PH خاک برای رشد نهال بادام آذر در حدود 5/6 است هر چند بادام آذر قادر به تحمل تمام سطوح PH در خاک یعنی اسیدی، قلیایی و خنثی نیز می باشد.

نهال بادام آذر برای رشد و جوانه زنی نیازمند چه شرایطی است؟

حرکت ریشه ی درخت بادام در خاک بصورت عمودی است از این جهت بایستی عمق خاک مناسب باشد.

دومین عامل که نیازی ضروری برای جوانه زنی تمام گیاهان محسوب می شود، گذراندن دوره ی سرمایی زمستان است. این رقم جزء ارقام مقاوم و دارای تحمل بالا نسبت به سرما می باشد و دمایی تا حدود منفی 20 درجه سانتیگراد را تحمل میکند. در مناطقی که سرمای دیررس بهاره وجود دارد بایستی از ارقام دیرگل همانند بادام آذر استفاده کرد. همچنین مطلوب ترین نتیجه در آب و هوای خشک حاصل می شود.

سومین عامل که تاثیر به سزایی در رشد نهال دارد ، نور مناسب و کافی است. مناطقی با شیب های رو به سمت جنوب از لحاظ شدت نور برای کشت نهال مناسب است. نور کم منجر به اختلال در رشد نهال و همچنین سخت شدن میوه می شود.

چهارمین عامل آبیاری مناسب است. میزان آب مورد نیاز برای یک هکتار درخت بادام در طی سال مقادیری در حدود 6000 تا 8000 متر مکعب آب است. همچنین در مورد کشت دیم باید این نکته را در نظر داشت که میزان بارندگی سالانه در منطقه ی مورد نظر کمتر از 400 میلی لیتر نباشد در غیر اینصورت این نوع کشت توصیه نمی شود.

آبیاری نهال بادام آذر

در سال اول بعد از کاشت، یکبار در هفته و در سال دوم و سالهای بعد میزان آبیاری به هر دو تا چهار هفته کاهش می یابد، همچنین توجه به اینکه بسیار ضروری است که میزان آبیاری باید به گونه ای باشد تا ریشه غرقاب نشده و خاک فرصتی برای خشک شدن داشته باشد. مقدار آب برای هر روز آبیاری در بهار حدودا دو لیتر برای هر درخت می باشد و این میزان در تابستان حدود سه لیتر محاسبه می شود.

مشخصات نهال بادام آذر

ارتفاع نهال(محل جوانه انتهایی تا یقه)100-150 سانتی متر
آغار سن باردهیسومین سال
زمان بهره برداری و توجیه اقتصادیپنجمین سال
میانگین عملکرد و میزان برداشت در هکتار(حدودا 500اصله درخت)4000کیلوگرم
زمان گلدهیحدودا 7 الی 10 روز پس از درختان بادام بومی
زمان رسیدن میوهاز باز شدن شکوفه ها تا رسیدن محصول حدودا 6-8ماه

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام آذر چه زمانی است؟

میتوان گفت مناسب ترین زمان برای کاشت نهال بادام در اواخر فصل پاییز است، مناطقی که دارای زمستان های سرد می باشند ممکن است عمل کاشت در پایان زمستان و یا ابتدای فصل بهار انجام گیرد.

هرس کردن بر روی میزان باردهی درخت چه تاثیری دارد؟

در درخت بادام اسپورها بعد از گذشت 4 الی 5 سال ، دیگر نمی توانند جوانه زایشی تولید کنند. بنابراین بایستی شاخه های بی ثمر و خشک را حذف کرد تا شاخه های جوان ایجاد شوند و همچنین میزان باردهی تنظیم شود. این نکته را باید در نظر گرفت که هرس کردن اشتباه می تواند درخت را از بین ببرد بنابراین برای اجرای این عملیات باید از افرادی که در این زمینه متخصص و خبره هستند کمک گرفت.

بیماری و آفت های درخت بادام آذر چیست؟

از جمله آفات و بیماری هایی که ممکن است منجر به ایجاد خسارت در نهال بادام آذر شود آفت زنبور مغزخوار بادام ، آفت سرشاخه خوار بادام ، بیماری پژمردگی ناشی از قارچ ورتیسیلیوم ، بیماری شانکر باکتریایی، بیماری غربالی و شایع ترین بیماری این گیاه، لکه آجری برگ بادام است که در صورت مشاهده ی هر کدام بایستی به افراد فعال و متخصص در زمینه ی مبارزه و درمان مراجعه کرد.
دفع آفات و بیماری ها روشهایی دارد که نیازمند به کارگیری آگاهی ، تجربه و تخصص است و توضیح آن از حوصله این متن خارج است.

بیماری و آفت های درخت بادام آذر چیست؟

شایع ترین بیماری درخت بادام

لکه آجری برگ بادام: این بیماری در همه ی مناطق زیر کشت بادام در کشور شایع است اما در باغات بادام کاری اصفهان، قزوین و آذربایجان شرقی بیشتر رؤیت می شود. این بیماری به صورت لکه های قرمز آجری رنگ بر روی برگ ها مشاهده می شود که منجر به ضخیم شدن بافت برگ در محل لکه ها می شود.

در اواخر تابستان، لکه های بزرگ به رنگ قهوه ای درآمده و سپس تیره می شوند، بافت برگ در ناحیه ی لکه ها خشک شده و از بین می رود. گاهی برخی از این لکه ها در سطح برگ، به هم پیوسته و باعث فاسد شدن و ریزش بر ها می شوند.

جهت مبارزه و دفع این بیماری، در اواخر پاییز برگ های ریخته شده بر روی خاک را جمع آوری نموده و آنها را می سوزانند. یکی دیگر از روش های موثر برای مبارزه، شخم زدن خاک پیش از شکوفایی و باز شدن جوانه ها است، این عمل باعث می شود برگ های آلوده در زیر خاک دفن شوند؛ همچنین سم پاشی درختان با استفاده از قارچ کش های مسی در کنترل و مهار بیماری لکه آجری بادام موثر می باشد.

تاثیرات بادام آذر بر روی سلامتی و تندرستی

بادام آذر دانه ای روغنی که بعلت دارا بودن چربی های غیر اشباع منجر به کاهش LDL منفی خون یا همان کلسترول بد می شود. فواید بی نظیر و فراوان بادام بر کسی پوشیده نیست در اینجا به بیان هفت مورد از این خواص بسنده میکنیم:

  • یکی از بهترین منابع ویتامین ب2 ، بادام می باشد که توانایی مغز را بالا برده ، انرژی را افزایش داده و منجر به کاهش خستگی می شود.
  • بادام حاوی مقادیری از مس و آهن می باشد که باعث از بین رفتن کم خونی می شود.
  • این دانه بعلت سرشار بودن از انواع ویتامین ها برای کودکان و زنان باردار سودمند است.
  • وجود مقادیر زیادی کلسیم در آن از پوکی استخوان جلوگیری کرده و به استحکام دندان ها کمک میکند.
  • پتاسیم موجود در بادام نقش موثری در تقویت حافظه دارد.
  • خواص فوق العاده ی روغن بادام بر همگان آشکار است چرا که تاثیر زیادی بر روی سلامتی و زیبایی پوست و مود دارد.
  • مصرف روزانه بادم به کنترل قند خون کمک شایانی می کند.

خرید نهال بادام آذر

با توجه به مطالبی که به آن پرداخته شد می توان گفت که این رقم یکی از پر اهمیت ترین ارقام بادام در دنیا است بنابراین دقت در تهیه و خرید نهال بادام آذر از مراکز و نهالستان های معتبر امری ضروری است. کشاورزان و باغداران محترم برای اینکه بهترین عملکرد و برداشت محصول را داشته باشند بایستی اقدام به خرید نهال هایی نمایند که دارای شناسنامه است و زیر نظر متخصصین امر تولید و آماده ی عرضه شده اند.
یکی از معتبرترین مراکز فروش نهال برای تهیه نهال بادام آذر مرکز فروش نهال … می باشد. نهالهای اصلاح شده ی آذر نسبت به بیماری ها و آفت های این رقم بسیار مقاوم است.
همچنین محصول به دست آمده از این رقم پر بار و دارای کیفیت بالا و بی نظیری می باشد.

سخن آخر

با در نظر گرفتن ویژگی ها و مزایایی که در این مقاله برای نهال بادام آذر (AH50) ذکر شد از جمله: دیرگلدهی، مقاومت به سرمای دیررس، پر بازده و پر بار بودن محصول و کیفیت بالامی توان نتیجه گرفت برای افزایش توان تولید اقتصادی، تجارت خارجه و صادرات محصول می بایست ارقام اصلاح شده و دارای شناسنامه معتبر را جهت اجرای عملیات کاشت از مراکز فروش نهال مجاز و معتبر تهیه کرد.

خرید نهال بادام آذر از نهالستان ارغوان نهال

مرکز فروش نهال بادام آذر و نهالستان ارغوان نهالِ مهندس رسول بابایی در میاندوآب، ارقام نهال بادام را با کیفیت فوق العاده و قیمت مناسب به فروش میرساند و در زمینه عرضه و توزیع نهال در سراسر کشور فعال بوده و ارسال سفارشات را برای اقصی نقاط ایران امکان پذیر کرده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید نهال بادام مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

شماره تماس

Visits: 89

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

تماس تلفنی

مدیر فروش

ارسال سفارشات نهال

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها