طرز تهیه ترشی گردو

طرز تهیه ترشی گردو

ترشی یکی از چاشنی‌های خوشمزه در کنار غذای اکثر ایرانی‌ها است. اگر تابحال انواع ترشی‌ها را تست کرده اید و به دنبال یک ترشی جدید و خوشمزه هستید پیشنهاد می‌کنیم ترشی گردو را حتما تست کنید. هیچ ترشی خوری وجود ندارد که یک بار ترشی گردو را تست کرده باشد و طالب همیشگی آن نشده باشد. در ادامه این مقاله از نهالستان ارغوان نهال طرز تهیه ترشی گردو را آموزش می‌دهیم تا بتوانید از این ترشی خوشمزه در کنار غذا استفاده کنید و از خواص ترشی گردو بهره‌مند شوید.

گردوی مناسب در تهیه ترشی گردو

گردو را وقتی به صورت چاقاله است و هنوز مغزش سفت نشده برای تهیه ترشی گردو استفاده می‌کنند. برای تهیه ترشی گردو باید از گردوهای تازه ای که پوست دوم آن بسته نشده و تقریبا به اندازه یک فندق است، استفاده کرد.
اگر کمی‌دیر دست به کار شوید، قسمت داخلی گیردو، چوبی می‌شود و دیگر برای تهیه ترش گردو، کاربرد نخواهد داشت. در طرز تهیه ترشی گردو از گردویی می‌توان استفاده کرد که با استفاده از چاقو بتوان گردو را به چند قسمت تقسیم کرد و یا اینکه چنگال را بتوان داخل گردو فرو برد.

ترشی گردو سبز با تمبر هندی

گردو تازه و کال
نمک (به طور کلی برای هر 300 گرم گردو، 1 قاشق غذاخوری نمک لازم است)
سرکه
فلفل سیاه
شکر
جوز هندی
تمبر هندی
ریحان و نعناع
از این افزودنی‌ها برای خوشمزه کردن ترشی گردو استفاده کنید تا از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه ترشی گردو
طرز تهیه ترشی گردو سبز

گردوهای سبز و کال در تهیه ترشی گردو سبز استفاده می‌شوند. ابتدا روی گردوها را با استفاده از چاقو یا سوزن سوراخ می‌کنیم تا از این طریق تلخی گردوها سریعتر خارج شوند.
گردوها را درون آب جوش به مدت 5 دقیقه بجوشانید، پس از این مدت آب آن را تغییر دهید و دوباره به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. این مراحل را تا جایی ادامه دهید که آب درون قابلمه از تلخی درآید.
مراقب باشید که زمان جوشیدن گردوها در حدی باشد که گردوها زیاد سفت و یا له نشوند.

نکته مهم در تهیه ترشی گردو با پوست سبز

هرچه میزان آب درون قابلمه بیشتر باشد، تلخی گردو بیشتر گرفته می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که از آب کافی استفاده می‌کنید و در استفاده از آن خساست به خرج ندهید. بهتر است قابلمه ای بزرگ برای این کار انتخاب کنید تا بتوانید میزان آب بیشتری اضافه کنید.

بعد از اینکه گردوها را از آب جوش بیرون آوردید آن را به مدت 24 ساعت درون آب سرد قرار دهید تا تلخی آن کاملا گرفته شود. طی این یک شبانه روز، آب گردوها را چندین بار عوض کنید و از آن‌ها غافل نشوید.
با طی کردن این مراحل، به احتمال زیاد تلخی گردو گرفته می‌شود اما باز هم تست کنید و پس از اطمینان از این مورد که تلخی گردو گرفته شده، وقت آن است تا گردوها را درون سرکه و نمک بجوشانید.

پس از چندبار جوشاندن و سردشدن گردوها آن‌ها برای قرار دادن در شیشه آماده می‌شوند.

ادویه ترشی گردو سبز

برگه زردآلو را درون سرکه به مدت یک روز قرار دهید. تمبر هندی را نیز در سرکه حل کنید و بگذارید یک روز خیس بخورند. پس از یک روز این دو ماده مخلوط را از صافی عبور دهید تا مخلوطی غلیظ مانند رب به دست آید.
سپس کلیه ادویه‌ها از جمله جوز هندی، شکر، نمک، فلفل سیاه و نصف لیوان سرکه را به این مخلوط اضافه کنید و در نهایت گردوها را درون این چاشنی فوق‌العاده خوشمزه قرار دهید.

مرحله نهایی ترشی گردو سبز با تمبر هندی

شیشه‌ها را از قبل تمیز و خشک کنید و برای سرو ترشی آماده کنید. در شیشه‌ها را کامل ببندید و درون یخچال و یا در جای خنک قرار دهید تا کاملا جا بیفتد.
ترشی گردو سبز به 2 تا 3 هفته برای جا افتادن گردو نیازدارد. زمان استفاده از ترشی گردو با پوست سبز، گردوها را نصف کنید و سر سفره بیاورید.

⬅️ روش خشک کردن گردو تازه چگونه است؟ را مطالعه کنید  ➡️

خواص ترشی گردو سبز

ترشی گردو جزو یکی از پرخاصیت ترین ترشی‌ها است که می‌توانید در کنار لذت بردن از طعم فوق‌العاده آن از خواص بی‌نظیرش نیز استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی گردو
یکی از خواص ترشی گردو دفع کرم کدو است و همچنین ترشی گردو در کاهش کلسترول نیز مفید است.

ترشی رب انار و گردو

اگر طبع شما صفراوی است می‌توانید در کنار گردو که طبع گرم و خشکی دارد، از رب انار استفاده کنید تا صفرای گردو کمتر شود. برای تهیه ترشی گردو سبز با رب انار می‌توانید به جای استفاده از تمبر هندی از رب انار به عنوان چاشنی استفاده کنید.

فصل تهیه ترشی گردو

فصل بهار زمان رسیدن چاقاله گردو است. این ترشی خوشمزه را در فصل بهار می‌توانید تهیه کنید. اردیبهشت و خرداد وقت تهیه ترشی گردو سبز است. هرچند با توجه به نوع آب و هوای منطقه زمان تهیه آن متفاوت است.
در شهر اصفهان زمان تهیه این ترشی بین 1 تا 20 خرداد است و در شهرهای سردسیر تا 5 تیرماه هم فرصت برای تهیه آن است. برای آشنایی با انواع نهال گردو مناسب کاشت در اصفهان مقاله نهال گردو در اصفهان را بررسی کنید.
از خرداد به فکر تهیه گردو تازه باشید چرا که گردوهای تازه و کوچک‌تر ترشی شما را زیباتر و خوش طعم ترخواهد کرد.

با یکی از بهترین انواع نهال گردو ایرانی، نهال گردو دماوند بیشتر آشنا شوید.

ترشی گردو مال کجاست

ترشی گردو جزو یکی از ترشی‌های سنتی استان همدان است. اصالت این ترشی به شهر همدان بر می‌گردد که به عنوان یکی از سوغاتی‌های این شهر معروف است. ترشی گردو اسفرجان هم جزو معروفترین انواع ترشی گردو با پوست سبز است.

اگر تمایل دارید برای تهیه ترشی گردو، نهال گردو در باغچه خونتون بکارید و در فصل بهار ترشی گردو تهیه کنید، برای اطلاع دقیق از مشخصات انواع ارقام نهال گردو، نکات حین خرید نهال گردو، کاشت نهال گردو و اقدامات بعد از کاشت نهال گردو به صفحه خرید نهال گردو مراجعه کنید و انواع نهال‌ها را بررسی و انتخاب کنید.

 

مطالب پر بازدید

خرید نهال

نهال گردو ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۹

خرید نهال گردو

نهال گردو

خرید نهال بادام

نهال بادام

Visits: 229

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

تماس تلفنی

مدیر فروش

ارسال سفارشات نهال

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها