خرید نهال بادام شاهرودی

نهال بادام شاهرودی

یکی از ارقام توصیه شده بادام، نهال بادام شاهرودی یا رقم خوش است (نام خوش برای این بادام از آن جهت انتخاب شده است که درخت آن بسیار سر حال و خرم است). قبل از خرید نهال بادام در ابتدا لازم است با مشخصات انواع نهال آشنا باشید تا بهترین تصمیم را بگیرید، در ادامه با مشخصات و قیمت نهال بادام شاهرودی بیشتر آشنا می شویم.
این رقم نسبت به آفاتی چون شته و همچنین تنش های محیطی همانند کم آبی و خشکی مقاوم بوده و بسیار پر محصول می باشد، نهال بادام شاهرودی یکی از انواع ارقام بادام است که در نهالستان ارغوان نهال هر ساله کشت میشود.

مشخصات بادام شاهرودی

گونه نهال بادام شاهرودی دارای ارقام بسیار متنوع می باشد(حدود 21 رقم که در ایران کشت می شوند). در میان ارقام و ژنوتیپ های بررسی شده، رقم شاهرودی 12 از محصول با کیفیت مطلوب، عملکرد بالا و زمان گلدهی مناسب(خیلی دیر گل) برخوردار است، همچنین نسبت به سرمای دیر رس نیز مقاومت بالایی دارد.

ویژگی های بادام شاهرودی 12

درصد مغز بادام شاهرودی را حدودا 35 درصد تخمین زده اند، پوست میوه سخت و چوبی بوده و درصد دو قلو بودن مغز حدود 0 تا 2 درصد برآورد شده است. این بادام به علت شباهت بسیار زیاد در رده بادام ربیع و مامایی قرار گرفته و نسبت به دیگر ارقام بادام شاهرودی قیمت بالاتری را داراست، مشریانی که ترجیح می دهند از قیمت بارشان کاسته شود مخلوط نهال بادام شاهرودی و نهال بادام مامایی را خریداری می نمایند.

مصارف این بادام در آجیل و خشکبار، کیک و شیرینی پزی به صورت خلال، پرک، پودر ویا بادام سفید شده می باشد، همچنین در صنایع دارویی نیز کاربرد دارد.

خرید نهال بادام

نهال بادام

خصوصیات نهال بادام شاهرودی

نهال بادام شاهرودی یکی از ارقامی است که باروری آن همانند ارقام آذر و مامایی به صورت خود ناسازگار می باشد، مناسب ترین رقم تلقیح دهنده و گرده افشان این بادام، رقم شاهرود 6 و 18 است، جوانه زنی و اسپوردهی آن به صورت اسپور (سیخک) صورت میگیرد.

مبدا این رقم مشخص نبوده (از ارقام نهال بادام بومی ایران است) و موعد گلدهی آن حدودا نیمه ی دوم فروردین و زمان رسیدن میوه ها نیمه ی دوم شهریور می باشد، با توجه به این مطلب که دیر گلدهی ویژگی مطلوبی در بادام است، این خصیصه در صورتی اثر مثبت خواهد داشت که گرد دهنده ها نیز دیر گل باشند تا تلقیح و باروری صورت گیرد، به کار بردن کندوی زنبور عسل به تعداد 4 تا 5 کندو در هکتار از موارد قابل توجه در افزایش تولید محصول است.

نهال بادام شاهرودی 12

این نوع نهال بادام در مناطق گرم و خشک از رشد خوبی برخوردار است، نسبت به کم آبی مقاوم اما در مواجهه با شوری خاک حساس می باشد (خاک مطلوب برای رشد بادام شاهرودی، سبک تا نسبتا سبک است).
نهال بادام شاهرودی به علت عملکرد بالا و همچنین مقاومت نسبت به برخی بیماری ها و آفات از جمله لکه آجری و زنبور مغز خوار بادام به عنوان رقم اصلی برای کشت در مناطق مساعد توصیه می شود (ارقام شاهرودی 12 و ربیع به علت رشد بهتر نسبت به سایر ارقام برای تهیه ی نهال پایه مناسبترند).

خصوصیات نهال بادام شاهرودی

مشخصات کلیدرختی قوی، خیلی دیر گل، میوه های دیر رس با پوست سخت و چوبی و کیفیت بالای مغز، پر محصول
تاریخ گلدهینیمه دوم فروردین ماه
تاریخ رسیدن میوه هانیمه دوم شهریور تا اوایل مهر
درصد مغز35 تا 40 درصد
ارقام مناسب برای گرده افشانی و تلقیحارقام شاهرودی 6 و 18 ( سهند و شکوفه نیز دیر گل هستند )
پوست میوهچوبی، نیمه سنگی
طعم مغزخوب
رنگ مغزقهوه ای روشن
وزن مغز بدون پوست ( بر حسب گرم )3/2 گرم
نوع باروریخود ناسازگار
عادت باردهیاسپور
عملکردبالا

مشخصات ظاهری بادام شاهرودی

بادام شاهرودی، درختی سبز رنگ و بدون خار است که با گذشت زمان رنگ آن قهوه ای تیره می شود، برگ های آن بیضی شکل با حاشیه ای دندانه دار است. گل ها، درشت و به رنگ سفید یا صورتی ملایم بوده و میوه ها به شکل بیضی با حالتی مخملی و نوک تیز می باشندريال به دلیل اینکه بادام شاهرودی در کشور ایران غالبا به صورت دیم کاشته می شود، رشدی محدود داشته و به ندرت به ارتفاعی در حدود 8 متر می رسد.

خاستگاه و منطقه رویش نهال بادام شاهرودی

منشا بادام شاهرودی 12 ناشناخته بوده و در برخی از منابع کشور فرانسه ذکر شده است اما باید در نظر داشت که این  بادام بومی کشور ایران است و در مناطق کوهستانی با آب و هوای نسبتا خشک رشد می کند.

خاستگاه و منطقه رویش بادام شاهرودی

شرایط محیطی مناسب جهت رشد نهال بادام شاهرودی

  • دما: درخت بادام برای رشد و جوانه زنی نیازمند گذراندن دوره ی سرمایی متوسط در زمستان است ( به طور میانگین 500 ساعت،دمایی کمتر از 7 درجه ی سانتی گراد ). همچنین فصل رشد محصول این درخت در حدود 6 الی 8 ماه زمان می برد و در تابستان نیازمند آب و هوای گرم و خشک است.
  • خاک: درختان بادام غالبا در خاک هایی که حاصلخیز نیستند کاشته می شوند. می بایست قبل از انجام عملیات کاشت، مقدار و نوع عناصر غذایی در خاک مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد (در صورت کمبود، خاک با کودهای آلی غنی شود). همچنین مطلوب ترین خاک جهت رشد درخت، خاک های لومی با PH یا اسیدیته ای در حدود 6 می باشد.
  • نور مناسب و کافی: کاشت نهال ها در زمین های شیب دار رو به سمت جنوب به دلیل میزان نور کافی، انجام می شود زیرا عدم وجود نور کافی، روند رشد نهال را مختل می کند.
  • آبیاری: آبیاری تاثیر بسزای در افزایش رشد و تولید محصول دارد. برای آبیاری درختان بادام در زمین های ناهموار غالبا از آبیاری قطره ای استفاده می شود. همپنین از دیگر روش های مناسب جهت آبیاری ، ابیاری سطحی نیز می باشد.

فاصله کاشت نهال بادام شاهرودی

نهال های پیوندی یکساله که دارای ریشه های سالم می باشند و نهال های بذری در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان کاشته می شوند( اوایل آبان ماه تا اوایل دی ماه). نقشه ی کاشت نهال های بادام به شکل مربع(فواصل استاندارد 6متر در 6متر) بوده و فاصله  مناسب برای کشت بر اساس نوع ارقام و پایه، شرایط کاشت و شرایط اب و هوایی منطقه متفاوت و متغیر است.

اهمیت هرس کردن درختان بادام شاهرودی

غالبا درخت بادام نیازی به هرس سالیانه ندارد اما در بازه ی زمانی دو تا سه سال، یک مرتبه شاخه های اضافه، خشک و آفت زده را هرس کرده و حذف می کنند. این نکته را باید در نظر داشت که هر سال پاجوش ها حذف می شوند.

فواید هرس برای درخت بادام شاهرودی

هرس درخت بادام برای جهت دهی به رشد و باروری آن صورت می پذیرد. هرس درختان فواید بسیاری دارد که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. از بین بردن شاخه های خشک، آسیب دیده و اضافه به منظور حفظ سلامت درختان
  2. حذف و تنک کردن شاخه های اضافه، ورود نور و هوا را به داخل تاج درخت تسهیل می کند
  3. شکل دهی تاج درخت
  4. تعادل میان رشد زایشی و رویشی گیاه
  5. هرس و حذف تدریجی شاخه های پیر به منظور جوان سازی درختان و تولید شاخه های جدید
  6. افزایش عمر و استحکام درخت بادام
  7. با اجرای هرس ریشه، تعادل میان تاج درخت و ریشه به وجود می آید

مقاومت بادام شاهرودی 12 در برابر آفات و بیماری ها چگونه است؟

این رقم در مقابل آفت زنبور مغزخوار بادام و همجنین بیماری لکه آجری مقاوم است، لذا با در نظر گرفتن ویژگی های مطلوب این رقم نظیر: موعد گلدهی، کیفیت و عملکرد محصول برای کاشت در بسیاری از مناطق توصیه می شود.

خرید نهال گردو

برداشت بادام شاهرودی

برداشت محصول به دو شکل انجام می شود:  یک سبز (چغاله) دو میوه ی چوبی (برداشت نهایتا تا اواخر مهرماه انجام می شد)، بادام های دیم از بادام هایی که طی فرآیند آبیاری رشد میکنند، سریعتر به بار می نشینند.

نحوه تهیه و خریداری نهال بادام شاهرودی

نهالستان ارغوان نهال از نهالستان های معتبر جهت تهیه نهال بادام شاهرودی 12 است که در زمینه ی آماده سازی و فروش نهال در سراسر کشور فعال بوده و محصولات خود را در کوتاه ترین فاصله ی زمانی به سرتاسر ایران ارسال می نماید، باغداران عزیز برای خرید نهال بادام، دریافت لیست قیمت و اطلاع از شرایط و تسهیلات فروش می توانند با واحد فروش نهالستان ارغوان نهال مهندس رسول بابایی تماس حاصل نمایند.

شماره تماس

 

Visits: 173

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

تماس تلفنی

مدیر فروش

ارسال سفارشات نهال

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها